Ważne informacje

Witaminy niezbędne zimą

zima

Organizm potrzebuje wielu cennych składników, by móc w pełni pracować. Musimy dostarczać mu witaminy i inne mikroelementy. Które witaminy są niezbędne w okresie zimowym? Sprawdźcie, czy są obecne w waszej diecie!

Witaminy do zadań specjalnych

W okresie zimy organizm może być osłabiony. Walczy z wirusami czy bakteriami, co odbija się na naszym samopoczuciu i wyglądzie. Przyczyną problemów może być niedobór witamin. Zimą rzadziej sięgamy po świeże owoce i warzywa, których nie brakuje z kolei latem. To właśnie naturalne produkty są najlepszym źródłem witamin i minerałów. Wspomagają ważne funkcje, chronią przed różnymi chorobami i wzmacniają układ immunologiczny, co w zimie odgrywa kluczową rolę. Które z nich warto dostarczyć zimą?

Magnez

Skurcze i nerwowość to typowe objawy niedoboru magnezu, który wspomaga pracę serca i układu nerwowego. Witamina B6 ułatwia wchłanianie magnezu, więc często występuje z nim w duecie, jeśli chodzi o gotowe suplementy diety. Ale magnez znajdziemy także w naturalnej formie, w takich produktach jak banany, orzechy czy kasze. Osoby, które wypijają dużo kawy, powinny zadbać o odpowiednią dawkę tego minerału. Warto wiedzieć, że magnezu nie przyjmujemy tuż po posiłku.

Selen

Selen to kolejny pierwiastek na zimowej liście witaminowych niezbędników. Zapewnia nam nie tyko młody wygląd, ale większą odporność i ochronę przed wirusami, które atakują nas zimą. Selen pomaga także na wszelkiego rodzaju stany zapalne. Jego źródłem są zboża, otręby, tuńczyk czy owoce morza. Zwykle w preparatach występuje wraz z cynkiem, witaminą C i E. Jak rozpoznać jego brak? Wskaże nam to osłabienie organizmu, zmęczenie oraz impotencja.

Witamina D3

Zimą nie mamy tyle słońca co latem, a promienie słoneczne są odpowiedzialne za produkcję witaminy D3. Znajdziemy ją w tłuszczach roślinnych, morskich rybach oraz tranie. Osoby dorosłe, szczególnie narażone na osteoporozę panie w wieku menopauzalnym, powinny zadbać o witaminę D3. Jej braki w organizmie przejawiają się osłabieniem kości i próchnicą. W diecie niemowląt również nie może zabraknąć witaminy D3.

zimąZima to problematyczna pora roku. Witaminy i minerały wzmocnią nasz organizm w tym okresie. Każdego dnia powinniśmy dbać o to, by w naszej diecie nie zabrakło wartościowych produktów. Warto dbać o zdrowie nie tylko zimą, ale także w pozostałe pory roku.

Katarzyna Antos

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.