Ważne informacje

Kurkuma – bogactwo zdrowia

przyprawa

Przyprawy znane na całym świecie skrywają w sobie wiele cennych właściwości. Niektóre z nich korzystnie wpływają na zdrowie, niwelują dolegliwości i podkreślają niesamowity smak potraw. Kurkuma to z pewnością przyprawa, która cieszy się u nas coraz większym uznaniem. Dlaczego jest określana jako bogactwo zdrowia? Na co można ją stosować?

Kurkuma – przyprawa ze wschodu

Już w czasach starożytnych wykorzystywano kurkumę. Obecnie przyprawa jest znana na całym świecie, choć najwięcej stosuje się jej w Indiach i Azji. Kurkuma jest naturalnym produktem, pozyskiwanym z kłączy. Możemy wykorzystywać przyprawę w formie sproszkowanej lub podobnie jak imbir, ugotowane czy surowe kłącze. Przyprawa znana od tysięcy lat, okazuje się być wspaniałym środkiem na wiele dolegliwości zdrowotnych. Stosowana jest podobnie jak szafran, jako barwnik, jednak kurkuma jest tania i łatwo dostępna. Nazywana jest także żółtym korzeniem, ze względu na swój intensywny, piękny kolor. Jej pigment nawiązuje do barwy ziemi. Dlaczego warto ją stosować?

Bogactwo zdrowia

Właściwości barwiące kurkumy nie mają terminu ważności, jednak źle przechowywana przyprawa, zbiegiem czasu straci swój urok zdrowotny. W kurkumie znajdziemy takie związki jak turmerony i kurkumina, które maja właściwości przeciwzapalne, a nawet przeciwnowotworowe. Ze względu na tego typu możliwości lecznicze, kurkuma może być z powodzeniem stosowana na zapalenie stawów, jelit, czy dziąseł. W przypadku poważnych chorób, takich jak wrzodziejące zapalenie jelita grubego, kurkuma także się sprawdza, co zostało udowodnione badaniami. Przyprawa chroni przed rakiem płuc i jest zalecana profilaktycznie w leczeniu różnego rodzaju nowotworów. Zdrowe osoby także powinny wprowadzić ją do codziennej diety. Kurkumina to skuteczna broń w walce z wirusami, więc w okresach infekcji, zaleca się spożywanie tej przyprawy. Potrawy czy napary z dodatkiem kurkumy mogą pomóc w pozbyciu się uporczywego przeziębienia czy grypy.

Jak stosować kurkumę?

kurkuminaMożemy każdego dnia zjadać łyżeczkę kurkumy, jednak gwarantujemy, że z dodatkiem odpowiednich składników, podkreślimy smak potraw, działają jednocześnie pozytywnie na nasze zdrowie. Na surowo, możemy dodać ją do sałatki. Jej trawienie wspomoże tłuszcz i pieprz. Razem z nim jest lepiej przyswajalna przez organizm. W sklepach znajdziemy mieszankę curry, którą warto dodawać do wszelkiego rodzaju potraw – do marynat mięs, kasz, czy warzyw. Przygotujemy wraz z nią, imbirem i cytryną zdrowy napój na przeziębienie. Osoby stosujące niektóre leki na jelita, powinny uważać na kurkumę, która może zwiększać ich stężenie w organizmie. Nie powinno się jej łączyć z beta-blokerami, ponieważ zaburza ich wchłanianie. Kurkuma pasuje do tofu, warzyw korzeniowych, ryżu, nabiału czy wszelkich kremów kanapkowych i past. Jej zbyt duża ilość może sprawić, że potrawa będzie gorzka, więc dawkujmy ją ostrożnie. Nada daniom nieco orientalnego smaku i pięknego koloru. Odmieni każde danie, a jej stosowanie wyjdzie nam tylko na zdrowie.

Katarzyna Antos

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.