Wieczorny głód – jak mu zaradzić? Czy warto go ignorować?

pexels.com
pexels.com

Wieczorny głód jest niekomfortowym stanem, który może pojawić się przy nieodpowiednio zbilansowanej diecie, niezdrowym trybie życia lub w przypadku występowania szeregu schorzeń. Warto poznać przyczynę napadów głodu w godzinach wieczornych. Tego typu sytuacje mogą prowadzić do niekontrolowanego podjadania. Sprawdź, jakie mogą być przyczyny oraz w jaki sposób można się przed tym ustrzec. 

  1. Czym może być spowodowany wieczorny głód?
  2. Czy wilczy głód wieczorem może być powodem do niepokoju?
  3. Jakie zdrowe przekąski warto wybierać?
  4. O czym należy pamiętać przed wieczornym podjadaniem?
  5. Czy jogurt naturalny albo owoc to dobry wybór na wieczorne podjadanie?
  6. Jakie przepisy warto wybierać na napad wilczego apetytu w godzinach wieczornych?
  7. Jak ustrzec się przed wieczornym głodem?

Głód w godzinach wieczornych, podjadanie, problemy z zaśnięciem i szereg innych problemów może mieć przyczynę w nieodpowiednim trybie życia. Nieregularne posiłki, zbyt długie przerwy, źle zbilansowana kolacja to jedynie wierzchołek góry lodowej. Jak zaplanować dietę, aby wieczorami móc swobodnie zasnąć, bez konieczności dojadania? Czy taki wilczy apetyt wieczorem może być objawem poważnej choroby?

Czym może być spowodowany wieczorny głód?

Głód odczuwany wieczorami jest nie tylko niekomfortowy, ale może także znacząco utrudniać utrzymanie prawidłowej masy ciała lub zredukowanie wagi. Przy takich napadowych podjadaniach bardzo zawyża się ilość dobowo przyjmowanych kalorii, a tym samym niemożliwe staje się utrzymanie deficytu kalorycznego.

Za tego rodzaju napady mogą odpowiadać zarówno hormony stresu, jak i nadmiar spraw w ciągu dnia, które utrudniają regularne, zbilansowane odżywianie.

Jedzenie jest także przyjemnością i czynnością mocno relaksującą. W niektórych przypadkach bywa stosowane także dla zabicia czasu i na nudę.

Czy wilczy głód wieczorem może być powodem do niepokoju?

Jeśli wyeliminowano wszystkie przyczyny łagodne, czyli zajadanie nudy, jedzenie dla przyjemności, a także uregulowane zostały pory posiłków w ciągu dnia, a napady głodu nadal się zdarzają, warto zastanowić się głębiej.

Bardzo często przyczyną wieczornego głodu są hormony stresu. Kortyzol odpowiada za utrzymanie prawidłowego poziomu łaknienia. Standardowo najwyższy powinien być w pierwszej części dnia oraz rano. Wraz z upływem czasu poziom łaknienia powinien spadać, tak aby wieczorem osiągnąć poziom bardzo niski.

Niemniej jednak stres w ciągu dnia zmniejsza łaknienie w prawidłowych godzinach, co skutkuje jego wzrostem wieczorami.

Jakie zdrowe przekąski warto wybierać?

Na koniec dnia wiele osób chętnie sięga po niezdrowe przekąski, słodycze i alkohol. Nie jest to w żaden sposób dobre rozwiązanie i z pewnością nie pomoże w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Znacznie lepszym wyjściem jest zlikwidowanie zapasu niezdrowych przekąsek, tak aby w chwili nagłego głodu nie móc po nie sięgnąć.

W ich miejsce warto umieścić kilka dobrej jakości produktów, które można zjeść równie szybko, lecz nie odbija się negatywnie na zdrowiu oraz wadze. Wbrew pozorom orzechy i suszone owoce nie są dobrym wyborem, To drobne produkty, które można jeść bezmyślnie, sięgając po nie raz za razem. Tym sposobem również można przyjąć jednorazowo ogromną ilość kalorii, a wieczorny głod pozostanie problemem.

W takiej sytuacji warto sięgnąć po surowe warzywa i owoce, a także po niskokaloryczny napój. Taki napad głody zwykle nie jest spowodowany rzeczywistym głodem, wynikającym ze zbyt małej ilości pożywienia.

O czym należy pamiętać przed wieczornym podjadaniem?

Ostatni posiłek powinien składać się z węglowodanów złożonych, pełnoziarnistego pieczywa, pestek dyni czy warzyw. Dzięki temu uczucie sytości będzie trwalsze. Pozwoli to zminimalizować ryzyko wystąpienia nagłego napadu głodu wieczorem.

Czy jogurt naturalny albo owoc to dobry wybór na wieczorne podjadanie?

Wieczorne przekąski powinny być niskokaloryczne, objętościowe i ograniczone ilościowo. Zgubne może być otworzenie paczki zawierającej dużą ilość jedzenia. Nawet jeśli będzie to produkt zdrowy i niskokaloryczny, jedzony automatycznie również nie będzie odpowiedni.

Jogurty, kefiry, świeże owoce i warzywa to znacznie lepsze rozwiązanie.

Jakie przepisy warto wybierać na napad wilczego apetytu w godzinach wieczornych?

Chcąc uniknąć niekontrolowanego objadania się wieczorem, warto sięgać po niskokaloryczne przekąski. Dobrze sprawdzą się wszelkiego rodzaju cytrusy, jogurty, serki wiejskie oraz płatki. Kluczowy jest umiar i zdrowy rozsądek. Warto także działać prewencyjnie.

Jak ustrzec się przed wieczornym głodem?

Najlepszym sposobom na uniknięcie takiego napadu, o ile nie jest spowodowany kwestiami zdrowotnymi, jest dobrze zbilansowana kolacja. Powinna zawierać odpowiednia ilość białka, wysokiej jakości węglowodany oraz zdrowe tłuszcze.

Świetnie sprawdza się pieczywo pełnoziarniste, kasza, pełnoziarnisty makaron, chude mięso lub inne elementy białkowe, a także tłuszcz pochodzący z orzechów lub nasion. Warto także pić duże ilości wody, a także unikać nadmiernie ciężkostrawnych kolacji, takich jak np. frytki.

*Treści zawarte na serwisie Alergie-pokarmowe.pl mają wyłącznie charakter informacyjny. Żadna z nich nie zastąpi wizyty u lekarza, psychologa czy konsultacji leku z farmaceutą. Misją portalu jest działanie informacyjno-edukacyjne. Zanim skorzystasz z porad zawartych w naszym serwisie, zwłaszcza tych o charakterze medycznym, skonsultuj się z lekarzem lub specjalistą z danej branży. Administrator portalu Alergie-pokarmowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie w praktyce treści opublikowanych na stronie.
PODZIEL SIĘ: