Ważne informacje

Kasza i jej rodzaje

kasza

Kasza jest zdrowa i smaczna, ale nie każda jest polecana dla alergików. W zależności od gatunku, ma wiele cennych składników odżywczych. Powinna więc stanowić jeden z podstawowych składników naszej diety.

Królowa kasza

Jadalne nasiona zbóż czyli popularną kaszę spożywano już wieki temu. To jeden z podstawowych składników wielu kuchni świata. Choć kaszę dawniej uznawano w Polsce za potrawę ubogich, dziś powraca ona na salony, prezentując pozytywne działanie odżywcze. Dzięki różnym odmianom kaszy, możemy stworzyć pyszne potrawy, bezpieczne dla alergików. Wystarczy wybrać odpowiedni gatunek i cieszyć się jej smakiem.

Kasza jaglana

Kaszę jaglaną otrzymujemy z prosa. Ma żółty kolor i nie należy jej zbyt długo przechowywać. Ta odmiana jest źródłem żelaza, miedzi i witamin z grupy B. Żelazo wpływa na czerwone krwinki, więc osoby z jego niedoborem powinny wprowadzić kaszę jaglaną do swojej diety. Chorzy na niedoczynność tarczycy mogą spożywać ją nie częściej niż raz w tygodniu.

Kasza gryczana

Jej źródłem jest gryka. Kasza ma charakterystyczny brązowy kolor. Może być prażona lub nie. Zawiera dużo białka i cennych przeciwutleniaczy. Reguluje stężenie glukozy i nie zawiera glutenu, więc mogą ją jeść uczuleni na gluten i chorzy na celiakię.

Kasza jęczmienna

Kasza jęczmienna występuje w trzech odmianach – jako pęczak, perłowa i wiejska. Jest bogata w błonnik i fitozwiązki, które obniżają cholesterol we krwi. Spowalnia procesy starzenia i chroni serce. Nie można podawać jej dzieciom do 10. miesiąca życia i chorym na celiakię.

Kasza kuskus

kasza

Kuskus ma żółtawą barwę. Powstaje z pszenicy durum. Zawiera najwięcej białka i węglowodanów z wszystkich kasz, dlatego jest polecana osobom, mającym problemy z układem pokarmowym. Jest lekkostrawna i z łatwością ją przyrządzimy. Kasza kuskus nie jest odpowiednia dla dzieci do 9. miesiąca życia oraz chorych na celiakię.

Kasza manna

Kaszę mannę przygotowuje się z przemiału pszenicy na mąkę. W sklepach znajdziemy także jej razową odmianę, bogata w błonnik. Jest lekkostrawna, więc może być spożywana przez tych, którzy miewają kłopoty z trawieniem. To także pierwsza glutenowa kasza, podawana małym dzieciom. Chorzy na celiakię muszą jej jednak unikać.

Katarzyna Antos

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.