Ważne informacje

Jak zbilansować dietę dziecka i zapewnić mu prawidłowy rozwój?

zbilansowana-dieta-dziecka

Jako rodzic starasz się zapewnić swojemu dziecku wszystko, co najlepsze.  Niestety, układając menu dla malca wiele osób popełnia błąd.  Co i w jakiej postaci warto podawać małemu alergikowi, aby dziecko prawidłowo się rozwijało?

Mleko matki to najlepszy pokarm, jaki można podać niemowlakowi.  Nie tylko zawiera szereg substancji odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu pociechy, ale też dostarcza cennych przeciwciał. W tym miejscu warto podkreślić, iż dziecko do 6. miesiąca życia korzysta z odporności biernej. W praktyce oznacza to, iż  jego układ immunologiczny nie jest  w stanie samodzielnie wytwarzać przeciwciał odgrywających kluczową rolę w zwalczaniu patogenów, które przedostały się do organizmu.  Niestety, nie zawsze matka może karmić niemowlaka własnym pokarmem. Czasem z różnych względów zakup specjalnego mleka staje się koniecznością.

bledy-zywieniowe

Kiedy wprowadzić pokarmy stałe do diety dziecka?

W przypadku dzieci poniżej 6. miesiąca życia wielu rodziców popełnia błąd, wprowadzając do diety malca produkty, które w ogóle nie powinny się w niej znaleźć.  Zbyt wczesne poszerzenie menu o niektóre produkty może doprowadzić do rozwoju alergii pokarmowej.  Twoja pociecha pomimo iż ma już ząbki unika jedzenia stałych pokarmów? Niewykluczone, iż malec boryka się z alergią pokarmową.

Pamiętaj, by potrawy podawane malcowi były lekkostrawne!

Układ pokarmowy dziecka nie jest przygotowany do trawienia niektórych dań, warto o tym pamiętać przygotowując posiłek dla malca.  Produkty, które przygotowujesz dla swojej pociechy powinny być lekkostrawne. Wbrew pozorom nie oznacza to, iż podczas gotowania nie należy używać przypraw. Ba, niektóre zioła podane w rozsądnej ilości mogą wspomóc trawienie.

Dania gotowane na parze najlepsze dla dzieci?

W przypadku dań serwowanych dzieciom niezwykle istotną rolę odgrywa sama obróbka kulinarna, maluchy powinny jeść posiłki gotowane na parze.  Należy unikać smażenia i pieczenia, ponieważ mogą one przyczynić się do wystąpienia niestrawności.  Wielu rodziców stanowczo zbyt długo podaje swoim pociechom dania w postaci papki i tym samym zniechęca je do samodzielnego gryzienia.

Witaminy i minerały – składniki niezbędne dla prawidłowego rozwoju dziecka

W związku z tym, iż organizm dziecka intensywnie się rozwija, należy dostarczyć mu znaczne ilości witamin, mikro- oraz makroelementów.  Te cenne składniki odżywcze znajdziemy w owocach i warzywach.  W przypadku maluchów gotowaną marchewkę wraz z jabłuszkiem można utrzeć na tarce, starszym pociechom możemy podać dokładnie umyte owoce pokrojone na mniejsze kawałki.  Niewskazane jest podawanie dzieciom truskawek z hipermarketu, które pojawiają się w wielkich sieciach handlowych przed rozpoczęciem sezonu. Zawierają one środki ochrony roślin, które mogą doprowadzić do wystąpienia odpowiedzi alergicznej.

zdrowe-odzywianie

Wapń to podstawowy składnik budulcowy kości, gdy w organizmie brakuje tego cennego składnika,  pojawiają się złamania. Organizm dziecka intensywnie się rozwija, a jego kości ulegają wydłużeniu, toteż zapotrzebowanie malca na wapń jest dwukrotnie większe niż u osoby dorosłej.  Ten cenny makroelement znajdziemy w wyrobach mlecznych, jajach i tofu. Niestety, nie każde dziecko może spożywać nabiał, powodem takiego stanu rzeczy najczęściej są nietolerancja laktozy i alergia pokarmowa. Jeśli u dziecka zdiagnozowano którąś z wyżej wspomnianych przypadłości, należy skorzystać z porady dietetyka, który zbilansuje dietę pociechy.

Zbilansowana dieta stanowi gwarancję prawidłowego rozwoju dziecka.  Jeśli twoja pociecha nie może spożywać jakichś artykułów spożywczych, musisz zastąpić je innym równo wartościowym pokarmem. Nie zawsze jest to proste, toteż warto skorzystać z pomocy specjalisty.

Irmina

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.