Dieta wegańska, czyli zdrowie w naturze?

Dan Gold z Unsplash
Dan Gold z Unsplash

Aby czuć się dobrze i zawsze być w formie, powinniśmy stale monitorować swoją dietę. Wybierane przez nas jedzenie powinno być lekkie, zdrowe i smaczne. Jednym ze sposobów na odchudzanie i normalizację metabolizmu jest zbilansowana dieta wegańska. Najczęściej wybierają ją osoby z określonymi przekonaniami, jednak zawsze można ją zastosować po prostu dla zdrowia.

Czym jest dieta wegańska?

Dieta wegańska całkowicie wyklucza z jadłospisu wszystkie rodzaje mięsa, drobiu, ryb, a także jaja i nabiał. Dieta wegańska to dieta polegająca na całkowitym odrzuceniu białek zwierzęcych. Jest odpowiedni dla wszystkich oprócz: dzieci, młodzieży, osób starsze, kobiety w ciąży i karmiące piersią, osoby z chorobami przewodu żołądkowo-jelitowego. Według wielu badań naukowych dieta roślinna jest w stanie skutecznie pomóc w odchudzaniu bez drastycznego ograniczenia kalorii. Zwolennicy diety wegańskiej często mają niższą masę ciała i prawie wcale nie chorują na cukrzycę typu 2. Oprócz pozbycia się dodatkowych kilogramów dieta wegańska pomaga oczyścić organizm z toksyn i toksyn, obniżyć poziom cukru we krwi, znormalizować ciśnienie krwi i poprawić stan skóry. Jak widać, odrzucenie produktów pochodzenia zwierzęcego niesie wymierne korzyści. Dieta pudełkowa w opcji wegańskiej może być najprostszym rozwiązaniem na rozpoczęcie takiej diety.

 

Jakie produkty są zakazane, a jakie dozwolone?

Przechodząc na dietę wegańską, konieczne jest zrezygnowanie z wielu znanych potraw i produktów. Mowa przede wszystkim o produktach mięsnych (wieprzowina, wołowina, jagnięcina, kurczak, kaczka, gęś, indyk i różne kiełbasy), produkty mleczne (nabiał), ryby i produkty rybne. Ponadto weganom nie wolno jeść majonezu, jajek, żelatyny, czekolady zawierającej mleko w proszku. Czym zatem mogą się odżywiać weganie? Podstawą diety są owoce i warzywa w różnej formie (np. zupa warzywna, gulasz warzywny, krojone owoce i koktajle), zboża (żyto, kukurydza, pszenica, owies, gryka oraz kasza manna), suszone owoce (suszone morele, śliwki, rodzynki, morele, daktyle, figi), orzechy i nasiona (np. orzechy nerkowca, pistacje, orzechy laskowe, orzeszki ziemne, orzechy włoskie) Można także jeść nasiona dyni, sezamu, lnu i słonecznika. Ważnym produktem w diecie wegańskiej jest także soja, która dostarcza dobrej jakości białko roślinne.

 

Na co uważać stosując dietę wegańską?

Dieta wegańska jest zdrowa, jednak wiele osób uważa, że jest bardzo trudna i często ciężko dostarczyć wszystkie potrzebne składniki odżywcze. Zwolennicy diety wegańskiej powinni stale monitorować ilość dostarczanych witamin i minerałów: żelazo, cynk, wapń, witaminy D i B, w szczególności B12. Dieta nie jest zalecana dla pacjentów z celiakią, ponieważ dieta wegańska już nakłada liczne ograniczenia żywieniowe. Należy również unikać diety wegańskiej ubogiej w węglowodany. Pomimo wszystkich zalet, przed zastosowaniem diety wskazane jest skonsultowanie się z dietetykiem lub skorzystanie z potraw, które oferuje catering dietetyczny Wrocław. Możemy mieć wtedy pewność, że nasz organizm otrzyma wszystkie potrzebne składniki odżywcze.

*Treści zawarte na serwisie Alergie-pokarmowe.pl mają wyłącznie charakter informacyjny. Żadna z nich nie zastąpi wizyty u lekarza, psychologa czy konsultacji leku z farmaceutą. Misją portalu jest działanie informacyjno-edukacyjne. Zanim skorzystasz z porad zawartych w naszym serwisie, zwłaszcza tych o charakterze medycznym, skonsultuj się z lekarzem lub specjalistą z danej branży. Administrator portalu Alergie-pokarmowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie w praktyce treści opublikowanych na stronie.
PODZIEL SIĘ: